Latvijas e-komercijas lietotāju pieredzes Top 3: Meklēšanas funkcionalitāte

Rakstu sērijas par Latvijas e-komercijas vietņu lietošanas pieredzi (UX) radās iespaidojoties no pasaulē atzītā Baymard Institute pētījuma par pasaules lielākajām e-komercijas vietnēm. Mūsu mērķis bija veikt Latvijas mēroga pētījumu, iekļaujot Top 3 lielākos latviešu interneta veikalus (220.lv, 1a.lv un rdveikals.lv), salīdzināt šo vietņu lietotāju pieredzi un norādīt uz galvenajām vadlīnijām e-komercijas vietņu UX. Salīdzinājums ir subjektīvs un nepretendē uz Baymard Institute līmeņa pētījumiem.

Pirmais raksts sērijā būs par meklēšanas funkcionalitāti. Meklēšanas funkcionalitāte kopā ar kategoriju navigāciju ir primārie instrumenti, ar kuru palīdzību apmeklētājs nonāk līdz potenciāli interesējošo produktu kategorijām vai sarakstiem. Izpētot desmitiem Latvijas e-komercijas vietņu datus, var apgalvot , ka nav redzama būtiska atšķirība salīdzinājumā ar pasaules labākajām e-komercijas vietnēm: pircēji, kas veic meklēšanu konvertējas 2-3 reizes labāk kā tie apmeklētāji, kas neveic meklēšanu. Tas savukārt nozīmē, ka kvalitatīvi izstrādātai meklēšanai ir izšķiroša loma un ka maksimāli e-komercijas vietnēs vajadzētu veicināt to, lai apmeklētāji izmanto meklēšanas funkcionalitāti.

 

1. Preču meklēšanas logs

Meklēšanas lauka noformējums ir svarīgs aspekts, veidojot veiksmīgi izstrādātu meklēšanas UX. Dizaina ziņā galvenie faktori, ko izmantot, lai palielinātu vai samazinātu meklēšanas lauka pievilcību, vienlaikus saglabājot nevainojamu lauka dizainu, kas atbilst zīmola estētikai: Pozīcija, Kontrasts, Lielums, Uzvedinošais teksts meklēšanas laukā, Meklēšanas pogas dizains.

Uzvarētājs – 220.lv

  • Meklēšanas logs ir pamanāms un salīdzinoši liels izmēra ziņā
  • Meklēšanas logā tiek intuitīvi parādīts iespējamais meklējumu apjoms, kas persuasīvi parāda, ka e-veikalā ir plašs preču sortiments vai liela izvēle
  • Meklēšanas poga vizuli izceļas uz apkārtējo elementu fona

2. vieta – 1a.lv

  • Lai gan meklēšanas loga izmērs varētu būt lielāks, tas ir labi pamanāms vietnes dizainā
  • Meklēšanas loga tekstā tiek norādīta vēlamā darbība, ko šeit būtu jāveic

3. vieta – rdveikals.lv

  • Salīdzinājumā ar citām vietnēm meklēšanas logs ir mazāk pamanāms , kā arī vizuāli pārāk saplūst ar kopējo e-veikala dizainu
  • Meklēšanas loga tekstā vienkāršiem vārdiem norādīts, kādu funkciju pilda konkrētais logs

 

2. Mobilais meklēšanas logs

Meklēšanas lauka noformējums mobilajās vietnēs bieži vien ievērojami atšķiras no desktop skata. Mobilajās vietnēs meklēšanas lauks lielākoties tiek sakļauts aiz meklēšanas ikonas vai atrodas galvenajā mobilajā izvēlnē “hamburger”, bet darbvirsmā meklēšanas lauks parasti ir izvietots lapas galvenē. Runājot par jaunākām tendencēm – meklēšanas logs tiek padarīts redzamāks un bieži vien ar pielīpošo (sticky) dizainu.

Uzvarētājs – 220.lv

  • Meklēšanas logs ir uzreiz pamanāms
  • Meklēšana nofiksējas pie ekrāna augšas, līdz ar to tā vienmēr ir redzama
  • Meklēšanas logā tiek intuitīvi parādīts iespējamais meklējumu apjoms, kas persuasīvi parāda, ka e-veikals ir ar lielu preču piedāvājumu
  • Meklēšanas poga ir vizuāli pamanāmākais elements ekrāna augšā, pateicoties sarkanās krāsas izmantošanai

2 vieta – 1a.lv

  • Meklēšanas logs ir pieejams, nospiežot uz lupas ikonas un attēlojas tajā pašā ekrānā
  • Meklēšanas loga tekstā tiek norādīta vēlamā darbība, ko šeit būtu jāveic

3. vieta – rdveikals.lv

  • RD Electronics meklēšanas logs ir pieejams, nospiežot uz lupas ikonas un attēlojas jaunā ekrānā
  • Logs satur iepriekšējo meklējumu vērtības un populārāko meklējumu sarakstu
  • Meklēšanas loga tekstā ir vienkārši pateikts, kāda darbība te tiek veikta

 

3. Meklēšanas rezultātu auto-complete

Pēdējos gados automātiskās auto-complete meklēšanas ieteikumi e-komercijas vietnēs ir kļuvuši arvien populārāki, un tagad tiek izmantoti 90% no pasaules lielākajām e-komercijas vietnēm. Tieši tāpēc, ka auto-complete ieteikumi ir tik bieži, lietotājiem ir arī diezgan pamatotas cerības par to, kā darbosies auto-complete logrīks. Tā kā automātiskā pabeigšana tieši manipulē ar to, ko lietotāji meklēs un kā viņi meklēs, tā ir viena no tām funkcijām, kas var nodarīt vairāk ļauna nekā laba, ja netiek pareizi ieviesta. Lietotāji parasti gaida, lai “vietne zinātu labāk”. Lielisks raksts par auto-complete dizainu atrodams šeit.

Uzvarētājs – 220.lv

  • Auto-complete rezutlātu loga izkārtojums ir līdzīgs kā 1a.lv
  • Kā redzams attēlā, veikalā biežāk tiek lietots ps4 kategoriju nosaukumos, līdz ar to vietnē ir iestatīti sinonīmi, kas parāda jau rezultātos nosaukumu tādā formātā, kā tiek izmantots vietnē
  • Rezultāti satur gan līdzīgus meklējumus, gan saites uz kategorijām, kur varētu atrasties meklējamie produkti
  • Kā pirmie produkti, kas parādās meklēšanas rezultātos ir tieši Playstation, nevis saistītie produkti
  • Visu meklējumu rezultātu saite satur informāciju, cik aptuveni būs produktu pilnā meklēšanas logā

2 vieta – 1a.lv

  • Auto-complete rezultātu loga izkārtojums ir līdzīgs kā 220.lv
  • Līdzīgi kā 220.lv piemērā arī šajā gadījumā, meklējot konkrēto produktu, parādās biežāk meklētie sinonīmi,, kas parāda jau rezultātos nosaukumu tādā formātā, kā tiek izmantots vietnē
  • Rezultāti satur gan līdzīgus meklējumus, gan saites uz kategorijām, kur varētu atrasties meklējamie produkti
  • Kā pirmie rezultātos diemžēl tiek attēloti saistītie produkti, nevis konkrēti meklētais produkts – Playstation
  • Visu meklējumu rezultātu saite diemžēl nesatur informāciju, cik aptuveni būs produktu pilnā meklēšanas logā

3. vieta – rdveikals.lv

  • Vizuāli šīs funkcionalitātes izkārtojumu veikals ir veidojis atšķirīgu no 220.lv un 1a.lv, kas varētu padarīt vietnes lietošanu neparocīgāku tiem apmeklētājiem, kuri ir pieraduši pie cita interfeisa ,
  • Tiek attēloti līdzīgi meklējumi
  • Tiek attēlotas arī kategorijas, uz kurām meklēšana varētu attiekties, taču izskatās, ka tiek meklēts kategorijas nosaukumā, nevis kategorijā piedāvāto produktu nosaukumos
  • CTA poga – Redzēt visus meklējuma rezultātus, nesatur  informāciju par to cik aptuveni būs meklējumu rezultātu un teksts uz pogas neatbilsts gaidāmajam rezultātam
  • Diemžēl nav izveidots sinonīms playstation4 rezultātiem, tāpēc auto-complete rezultātu dati atšķiras no atslēgvārda “playstation 4” rezultātiem

 

4. Meklējumu rezultātu lapa

Ja meklēšanas rezultātu lapas izkārtojums netiek izveidots pareizi, tas būtiski ietekmēs meklēšanas pieredzei, jo lietotāji vai nu zaudē pārskatu, vai būs spiesti veikt dziļu izpēti — kur lietotāji virzās turp-atpakaļ no meklēšanas rezultātiem uz produktu lapām tikai tādēļ, lai iepazītos ar visvienkāršākiem produkta atribūtiem, — un tas ir kaitinoši lietotājiem, jo viņiem ir jātērē daudz laika, izpētot viņu sākotnējai vēlmei neatbilstīgus rezultātus..

Uzvarētājs – 220.lv

  • Askētisks dizains bez liekiem elementiem un nav liekas brīvās vietas, kas traucē ātri pārskatīt meklēšanas rezultātus
  • Satur meklēšanas rezultātu filtrus pēc kategorijas, cenas, zīmola

2 vieta – 1a.lv

  • Kaut precizējošo kategoriju saraksts ļoti palīdz samazināt meklējuma apjomu, tā atrašanās virs meklēšanas rezultātu saraksta traucē iegūt skaidrību par meklēšanas rezultātu atbilstību
  • Satur meklēšanas rezultātu filtrus pēc kategorijas, cenas, zīmola
  • Satur arī kategoriju specifiskās filtrācijas iespējas, kas ļauj veikt precīzāku meklēšanu , taču vienlaikus arī ir traucējošais faktors , ja šī funkcija lietotājam nav nepieciešama.

3. vieta – rdveikals.lv

  • Analīzei izmantojām lapu, kas atveras meklējot playstation 4, jo playstation4 uzrādīja tikai vienu rezultātu
  • Vizuāli šīs funkcionalitātes izkārtojumu veikals ir veidojis mazliet savādāku kā 220.lv un 1a.lv, kas varētu traucēt apmeklētājam, ja ir pieradis pie cita izkārtojuma
  • Kaut precizējošo meklēšanas terminu saraksts ļoti palīdz samazināt meklējuma apjomu, tā atrāšanās virs atrasto produktu saraksta traucē uzreiz iegūt skaidrību par meklēšanas rezultātu atbilstību
  • Satur meklēšanas rezultātu filtrus pēc kategorijas, cenas, zīmola
  • Mazs atrasto preču skaits vienā lapā
  • Nesatur iespējas kārtot meklējumu rezultātus

 

Kopsavilkums

Kopumā Latvijas vadošie e-komercijas uzņēmumi diezgan labi ir izveidojuši produktu meklēšanas funkcionalitātes UX, taču īpaši jāizceļ 220.lv, kura meklēšanas funkcionalitāte jau tuvojas pasaules labāko e-veikalu piemēriem. Vienlaikus jāatzīmē, ka apskatītājos piemēros iztrūkst inovācijas. Tāpat arī ir vēlme meklēšanas elementus sapludināt vizuāli ar pārējo dizainu, taču šī ir sfērā kurā vajag vairāk pārdrošus risinājumu, Ņemot vērā meklēšanas funkcionalitātes lielo ietekmi uz vietnes rezultativitāti, e-komercijas vietņu vadītājiem un īpašniekiem ir vērts pievērst meklēšanai ļoti lielu uzmanību, un turpināt sekot jaunākajiem trendiem šajā sfērā, kā arī patstāvīgi mērīt visu meklēšanas elementu atdevi.