Top 16 AdWords rādītāji e-grāmata

Pētījums: Ceturtā daļa no Latvijas interneta veikalu lietotājiem plāno palielināt tēriņus pirkumiem internetā

Digitālā mārketinga aģentūra iMarketings.lv sadarbībā ar Latvijas Universitāti un Tirdzniecības un rūpniecības kameras atbalstu veikusi pētījumu “Iepirkšanās paradumi internetā”. Aptauja veikta šā gada janvārī – februārī un tajā piedalījās kopumā 2513 respondenti, kas pēdējo sešu mēnešu laikā vismaz vienu reizi ir veikuši pirkumus internetā.

Pētījuma gaitā secināts, ka Millenials (vecuma grupa: 17-35 gadi), Generation X (vecuma grupa: 36-53 gadi) un Generation Z (dzimuši pēc 2001. gada) paaudzes pārstāvji internetu izmanto dažādi. Piemēram, Millenials pārstāvji vairāk laika pavada sociālajos tīklos. Savukārt, Generation X biežāk lasa ziņas un pārbauda e-pastu, bet Generation Z paaudze aktīvāk patērē video saturu. Secināts, ka Google meklētāju izmanto visas paaudzes. Konstatēts, ka sievietes internetu gan privātām, gan darba vajadzībām izmanto aktīvāk nekā vīrieši. Vienīgais interneta izmantošanas veids, kurā vīrieši ir aktīvāki, ir video skatīšanās.

zīm.1. Sociālos tīklus aktīvāk izmanto Millenials paaudzes pārstāvji


zīm.2. Lasa ziņas aktīvāk Generation X un Baby Boomers paaudzes pārstāvji


zīm.3. Video aktīvāk skatās Millenials paaudzes pārstāvji

Dati uzrāda, ka ārzemju veikalos tikai 8.1% respondentu veic pirkumus 201-500 Eur robežās. Savukārt Latvijā par tādām pašām summām preces vai pakalpojumus iegādājas 13% iedzīvotāju. Par summām, kas pārsniedz 501 Eur, Latvijas interneta veikalos iepērkas 5.6% respondentu un tikai 3.5% respondentu šādus pirkumus veic ārzemju veikalos. „Kā vienu no iemesliem, kāpēc Latvijas veikalos iedzīvotāji iepērkas par lielākām summām, mēs skaidrojam ar to, ka Latvijas interneta veikaliem ir lielāka uzticība,” skaidro Sergejs Volvenkins, iMarketings.lv digitālās nodaļas vadītājs. Secināts, ka pirkumus virs 501 Eur biežāk veic vīrieši vecumā 25-44 gadi.

24.9% no 2513 respondentiem norādījuši, ka turpmāk plāno palielināt tēriņus pirkumiem internetā, savukārt 41.5% aptaujāto tēriņu apmēru un iepirkšanās biežumu plāno atstāt līdzšinējā apmērā.

Latvijas interneta veikalos iedzīvotāji visbiežāk iegādājas biļetes (34%), elektroniku (31.6%) un sadzīves tehniku (27.5%).  Savukārt, ārzemju interneta veikalos vispopulārākās produktu grupas ir apģērbi (37.8%), apavi (20.7%), elektronika (20.3%) un kosmētika (16.5%). „Interesanti, ka grāmatu iegāde internetā mūsu iedzīvotājiem nav tik populāra. Piemēram, Rietumeiropā un Amerikas Savienotajās Valstīs cilvēki lasa krietni vairāk – grāmatu iegāde ir TOP3 produktu grupā,” pieredzē dalās S.Volvenkins.


zīm.4. Populārākas produktu grupas Latvijas interneta veikalos


zīm.5. Populārākas produktu grupas ārzemju interneta veikalos

Ņemot vērā, ka zīmola atpazīstamība ir viens no interneta veikala izvēles kritērijiem, respondentiem tika jautāts, kādi, viņuprāt, ir pieci populārākie interneta veikali Latvijā. Tika secināts, ka popularitātes līderi ir interneta veikals 220.lv (39.9%) un 1a.lv (30.4%). Pārējie trīs interneta veikali būtiski atpaliek no abiem līderiem. Tā, xnet.lv tika pieminēts 14% gadījumu, rdveikals.lv 13% un euronics.lv tikai 2.6% gadījumu. „Interesants šķita fakts, ka Latvijā ir gandrīz 1000 interneta veikali, taču bija respondenti, kuri ar grūtībām varēja nosaukt piecus interneta veikalus”.


zīm.6. 220.lv un 1a.lv ir izvēles līderi

Respondenti nosaukuši arī iemeslus, kas viņus var atturēt nopirkt preci kādā no veikaliem. Tā, 33.1% var neiegādāties produktu, ja būs solīts ilgs preces saņemšanas laiks. Tikpat populārs iemesls ir neapmierinoša preces cena (33%). Trešais populārākais iemesls ir vairāk emocionāls nekā racionāls. „30.5% iedzīvotāju var nenopirkt produktu, ja veikals nav pazīstams. Šis secinājums dod apstiprinošu atbildi uz tik aktuālu jautājumu uzņēmēju vidū “Vai ir svarīgi attīstīt veikala zīmolu?”, ar pētījuma rezultātu dalās S.Volvenkins.


zīm.7. Iemesli, kas var atturēt no pirkuma

“Interpretējot pētījuma rezultātus, var izdarīt vairākus praktiskus secinājumus. Pirmkārt, lai tirdzniecība būtu veiksmīga, uzņēmējiem par sava zīmola popularitāti ir jārūpējas. Aptauja apliecināja – jo populārāks ir veikals/zīmols, jo lielākā varbūtība, ka cilvēks iepirksies tieši konkrētajā veikalā. Otrkārt, interneta veikaliem noteikti būtu vēlams rūpēties par operatīvu produkta piegādes laiku – jo ilgāks ir solītais piegādes laiks, jo zemāka ir varbūtība produktu pārdot.”

iMārketings.lv pārstāvis secina, ka tikpat svarīgi ir rūpēties arī par interneta veikala/uzņēmuma reputāciju. „Ir jāatceras, ka nepārtraukti ir jāstrādā pie mājaslapas pilnveidošanas un tās lietošanas pieredzes uzlabošanas. Svarīgi panākt, lai ne tikai pirkuma process ir ērts un saprotams, bet arī produkta izpēte – tikpat ērta un viegla”. Kā pēdējo, bet ne mazāk svarīgo secinājumu S.Volvenkins atzīmē nepieciešamību uzņēmējiem izmantot atšķirīgus komunikāciju kanālus, uzrunājot dažādu paaudžu pārstāvjus.

Tev varētu interesēt arī: