Ar ko jaunais Google Analytics 4 ir labāks par veco Universal Analytics un vai ir vērts pārslēgties (10 atšķirības)

2022. gada 16. martā Google paziņoja, ka pakalpojumā Universal Analytics vairs netiks apstrādāti jauni standarta īpašumu dati, sākot ar 2023.gada 1. jūliju. Tas nozīmē to, ka līdz šim periodam uzņēmumiem būs jāpāriet un jāsāk izmantot jaunā Google Analytics 4 versija. Jau šobrīd uzstādām klientiem jauno GA4 versiju paralēli Universal Analytics versijai , kā arī vēlamies padalīties ar savu pieredzi un izklāstīt, ar ko GA4 atšķiras no Universal Analytics. Jaunā versija labāk atbilst mūsdienu digitālās pasaules izaicinājumiem, un piedāvātās iespējas ir ļoti vērtīgas un noderīgas.

Atšķirības ir visai būtiskas, tāpēc esam sagatavojuši svarīgāko izmaiņu aprakstu, lai Jums ir labāks priekšstats par GA4 izmantošanas priekšrocībām.

#1

Pati būtiskākā atšķirība starp Universal Analytics un Google Analytics 4 ir datu uzskaites modelī, kura pamatā ir tikai notikumi (events), nevis lapu skatījumi (pageviews), kas apvienoti sesijās. Jebkura mijiedarbība jaunajā analītikas versijā tiek uztverts kā notikums. Sesija ir lietotāja mijiedarbību grupa ar vietni, kas notiek noteiktā laika posmā. Lapas skatījums ir lapas ielādes (vai atkārtotas ielādes) gadījums pārlūkprogrammā. Lapu skatījumi ir metrika (rādītājs), kas definēta kā kopējais skatīto lapu skaits. Sesijā var būt vairāki lapu skatījumi, notikumi un e-komercijas darījumi. Google Analytics 4 izmanto mērījumu modeli, kura pamatā ir notikumi un parametri. Princips šajā gadījumā ir tāds, ka jebkuru mijiedarbību var uztvert kā notikumu. Rezultātā visi Universal Analytics trāpījumu veidi tiek pārvērsti notikumos GA4 versijā. Piemēram, sesijas un lapu skatījumi nav pazuduši, bet tiek reģistrēti kā atsevišķi notikumi. GA4 uz notikumiem balstītais datu modelis piedāvā jaunas analīžu veikšanas iespējas, jo nodrošina vienotu web un aplikāciju izsekošanas sistēmu. Atskaitēm pieejamas dažādas interaktīvas funkcijas, piemēram, segmentācija, grupēšana un sadalīšana pa soļiem.

Vienkāršiem vārdiem runājot, jauns datu uzskaites modelis spēj labāk redzēt kopējo bildi un korektāk attēlo datus. Līdz ar to pieaug datu precizitāte, kas lietotājam dod iespēju kvalitatīvāk veikt analīzi un pieņemt pamatotus lēmumus.

#2

Atšķirībā no sesijām un lapu skatījumiem, kuri turpina būt pieejami arī GA4, atlēciena līmenis (bounce rate) vairs nebūs aplūkojams. Bounce rate ir rādītājs, kas parāda trafika kvalitāti. Proti, jo zemāks ir Bounce rate, jo kvalitatīvāks traffic ienāk lapā. Parasti Bounce rate tieši korelē ar Conversion rate jeb mājaslapas darbības efektivitāti. Jo zemāks ir Bounce rate, jo efektīvāk strādā lapa (vairāk pirkumu). GA4 nāksies vērtēt trafika kvalitāti pēc jauno rādītāju grupas – engagement metrics (iesaistes rādītāji). Iesaistes līmenis (Engagement rate) ir pretējs atlēciena līmenim. Respektīvi, ja atlēciena līmenis būtu 60%, tad iesaistes līmenis būs 40%. Tātad Engagement rate jeb iesaistes līmenis parāda procentuālo attiecību starp sesijām un iesaistīšanās sesijām (engaged sessions). Ja šis rādītājs ir augstāks, tad lapa saņem vairāk sesiju, kurās lietotāji iesaistās lapas saturā. Iesaistīšanās sesija (Engaged session) izpildās tad, ja lietotājs izpildīs vismaz vienu no norādītajiem nosacījumiem:

  • Aktīvi iesaistīsies mājaslapā vai aplikācijā priekšplānā vismaz 10 sekundes
  • Aktivizēs vismaz divus lapas skatījumus
  • Aktivizēs kādu konversijas notikumu

#3

Universal Analytics ir noteikti ierobežojumi attiecībā uz datu apjomu – 10 miljoni trāpījumu (10 million hits) mēnesī vienam īpašumam, ko varēja ievākt bezmaksas versijā. Ja uzņēmums pārsniedz šo ierobežojumu, tad datu precizitāte būtiski samazinās un dati ir vēl mazāk ticami. Mājaslapām ar lielu apmeklējuma plūsmu tas noteikti bija nepatīkams aspekts, un nepieciešamība nezaudēt, bet attainot pilnīgi visus datus, radīja iemeslu pāriet uz maksas versiju – Analytics 360, kas ir visai dārgs prieks. GA4 ierobežojuma datu apjomam nav, tāpēc nav jāuztraucas par maksas versijas nepieciešamību.

#4

GA4 ir vairāk vērsts uz privātumu nekā Universal Analytics. Jaunajā versijā netiks saglabāta lietotāja IP adrese.

#5

Lai gan Universal Analytics ir pieejami piltuves (funnels) pārskati, GA4 piedāvā detalizētākas piltuves pielāgošanas iespējas. Tagad piltuves, kuras bija pieejamas tikai GA360 versijā, ir pieejamas ikvienam. Ļoti ērti var pa soļiem nodalīt un atsekot, katru darbību, ko lietotājs veic. Un ir iespējams precīzi aplūkot laiku, kāds lietotājam ir nepieciešams, lai uzsāktu katru nākamo darbību. Var veidot pielāgotas piltuves analīzes no jebkuriem kontā uzskaitītajiem notikumiem, lai redzētu lietotāju atbirumu (abandonment) no soļa uz soli.

Šāds jauninājums dod iespēju detalizētāk pētīt lietotāju uzvedību mājaslapā un atklāt vietas vai elementus, kur mājaslapa darbojas neefektīvi. Ņemot vērā, ka reklāma kļūst arvien dārgāka, šis jauninājums ļauj likt akcentu uz mājaslapas pilnveidošanu un paaugstināt pārdošanas apjomus, nepaaugstinot reklāmas izmaksas.

#6

Tendences piltuves (Trended funnels), kas nebija pieejamas pat GA360 versijā, ir tagad pieejamas GA4 versijā. Piemēram, ja vēlaties analizēt piltuves datus dinamikā, tad GA4 ir parūpējies par speciālu vizualizācijas iespēju šādām piltuvēm. Standarta piltuve ir joslu diagramma, kas parāda, cik cilvēku pabeidza katru soli, kāds ir atbirums. Taču ir grūti saprast, kā piltuve darbojas laika gaitā un kāda ir dinamika. Tāpēc trended funnels ir ļoti ērtas. Katram piltuves posmam līniju diagrammā ir sava līnija un var redzēt, kā līnijas laika gaitā mainās. Ja diagrammā noklikšķināsiet uz noteiktas līnijas, tā paliks izcelta. Turklāt, ja vēlaties redzēt tikai vienu noteiktu līniju, virs diagrammas ir cilnes, uz kurām varat noklikšķināt. Katram piltuves posmam ir viena cilne.

Trended funnel ir īpaši noderīgas, ja vēlaties sasaistīt mājaslapas darbības efektivitāti ar dažādiem notikumiem. Piemēram, reklāmas kampaņām vai izmaiņām mājaslapā.

#7

Universal Analytics ir iespēja izveidot konversijas, balstītas uz lapas sadaļu vai notikumiem, bet GA4 ir iespēja izveidot uz auditoriju balstītas konversijas, kas ietver laiku starp darbībām. Piemēram, var izveidot auditoriju par lietotājiem, kuri apskatīja blogu un 10 minūšu laikā aplūkoja arī kontaktu sadaļu.

Šīs ir lielisks jauninājums, jo ļauj labāk pētīt savu auditoriju un izmantot šo informāciju reklāmas kampaņās vai mājaslapas pilnveidošanas darbos. Auditorijas izpēte ir aktuāla it īpaši cookies pazušanas kontekstā (kad tiks ierobežota pieeja pie 3rd party data jeb trešo pušu datiem. Vairāk par šo lasiet mūsu bloga rakstā).

#8

GA4 ir pieejama atsevišķa sadaļa – DebugView (atkļūdošanas skats). Iepriekšējā Google Analytics versijā Universal Analytics bija tikai ierobežota atkļūdošanas funkcionalitāte, izmantojot reāllaika pārskatu, taču tagad Google Analytics 4 saskarnē ir pieejams pilns atkļūdotājs. GA4 atkļūdošanas skatā varat redzēt katru reģistrēto notikumu, kā arī dažādus parametrus. Brīdī, kad Google Tag Manager tiek atvērts priekšskatījuma režīms, dati tiek automātiski nosūtīti uz šo jauno sadaļu un testēšana vairs nenotiek tikai Google Tag Manager vidē.

Arī šim jauninājumam ir diezgan konkrēta praktiskā vērtība. Līdz šim, pielāgojot Google Analytics, vajadzēja tērēt pietiekami daudz lieka laika, lai pārbaudītu, vai pielāgotais Analytics darbojas korekti. Laiks ir viens trūkums, bet ņemot vērā sarežģītāku un garāku procesu, varēja veidoties nevajadzīgas kļūdas. Jaunā Analytics versijā šis ir sakārtots – tiek tērēts mazāk laika. Process ir optimāls.

#9

Ja Universal Analytics bija uzstādīti mērķi (goals), kuri laika gaitā kļuva neaktuāli vai uzskaitījās nekorekti, tad tos nebija iespējams izdzēst. Tas radīja problēmas, jo ir pieejami tikai 20 mērķi un UA izmantošanas laikā varēja būt aktuāli vairāk nekā 20 mērķi. Piemēram, pilnveidojot mājaslapu, parādās vēl dažas vertīgas darbības, ko vēlamies atsekot un analizēt. GA4 piedāvā iespēju šos mērķus arhivēt, lai atbrīvotu vietu jauniem mērķiem. Tādā veidā rodas arī lieliska iespēja sakārtot un izmantot izveidotos mērķus atkarībā no sezonas aktualitātēm vai konkrētu kampaņu periodos.

#10

Papildus iespēja, kas saistīta ar datu apkopošanu un ir ļoti ērta, strādājot ar lieliem datu apjomiem, ir BigQuery integrācija, kas iepriekš bija pieejama tikai Google Analytics maksas versijā (GA360). Jaunā versijā ir iespēja savienoties, piemēram, ar savu CRM platformu, kurā ir klientu e-pasti, lai iegūtu visaptverošāku pārskatu par klienta ceļu.

Šīs uzskaitītās 10 atšķirības ir tikai daļa no visām iespējām, ko piedāvā Google Analytics 4. Tāpēc ir īstais brīdis sākt izmantot jauno versiju jau šodien, lai iepazītu arī citas jaunas un uzlabotas iespējas. Bet jābūt uzmanīgiem. Jaunais GA4 vēl ir nepilnīgs, tajā vēl aktīvi notiek “būvdarbi”, un šobrīd mēs neiesakām pilnībā atteikties no Universal Analytics izmantošanas. Iesakām jau laicīgi parūpēties par to, lai vēsturiskie dati būtu pieejami arī nākotnē, un iestatīt jauno GA4 versijiu jau tagad. Šobrīd jauno versiju var izmantot, lai pētītu aktuālas un vērtīgas atskaites, kas nav pieejamas esošā Universal Analytics versijā. Novēlam veiksmi Google Analytics 4 izpētes ceļojumā!

Šī tēma ir pietiekami specifiska. Tāpēc, ja jums rodas jautājumi vai nepieciešamība pēc palīdzības, laprāt palīdzēsim spert pirmos soļus ar GA4. Piesakiet eksperta konsultāciju welcome@imarketings.lv