Top 16 AdWords rādītāji e-grāmata

5 digitālā mārketinga tendences 2018. gadā (Latvijas Radio 4 ēterā)

24. janvārī iMarketings.lv digitālās nodaļas vadītājs Dr.Sergejs Volvenkins viesojās Latvijas Radio 4, kur klausītājiem sniedza ieskatu par tendencēm digitālajā mārketingā, kas mūs sagaida 2018. gadā.

Sergejs Volvenkins - digitālā mārketinga tendences 2018

Radio ētera ierakstu var noklausīties Latvijas Radio mājaslapā šeit.

Dr.Sergejs Volvenkins minējis 5 tendences, kas mūs sagaida digitālajā mārketingā 2018. gadā.

# 1 Jauna datu aizsardzības regula (GDPR)

Šobrīd Eiropas Savienībā darbojas lietotāju datu aizsardzības regula, kura jau ir 20 gadu veca (no 1995. gada). Un tieši 2018. gads ir tas brīdis, kad visā Eiropas Savienības teritorijā sāks darboties jauna datu aizsardzības regula.

Jaunie noteikumi paredz krietni stingrākas prasības attiecība uz lietotāju datu aizsardzību. Kā viens no būtiskiem papildinājumiem ir svarīgs punkts par to, ka mājaslapu īpašniekiem jāinformē katrs mājaslapas apmeklētājs, kādā veidā var tikt izmantoti viņa personas dati (jā tādi tiek ievākti un izmantoti) un arī jāpiedāvā lietotājam iespēja aizliegt izmantot šos datus.

Lai uzņēmējiem būtu nopietna attieksme pret jauno prasību ievērošanu, tiek ieviests bargs sodu mehānisms. Soda naudas griesti var sasniegt pat 20 mlj. EUR vai arī līdz 4% no apgrozījuma.

Jaunā regula paredz vairākus jauninājumus un izmaiņas. Detalizētāk var uzzināt šeit.

Jaunā regula tiks piemērota ar 25.05.2018.

#2 Pateicoties mašīnmācīšanai, reklāmas saturam, ko redz lietotājs, jābūt krietni saistošākam

Pateicoties tādiem gigantiem kā Google un Microsoft, mašīnmācīšanās (Machine Learning jeb ML) algoritmi tagad ir pieejami publiski (open source), un tas dos ievērojamu atspērienu šī virziena attīstībai.

Lai jūs gūtu priekštatu par ML darbības iespējām, izskaidrosim vienu vienkāršu piemēru.

Lietotājs ienāks jūsu mājaslapā (interneta veikalā), un sistēma (ML) pēc lietotāju uzvedības pati sapratīs, par kādu produktu lietotājam ir interese un cik liela varbūtība, ka šis lietotājs ir “silts” pircējs un ir gatavs nopirkt produktu. Pēc tam sistēma rādīs jau pielāgotu atgādinošo reklāmu un pie atkārtotas vizītes pati pielāgos saturu mājaslapā (baneri, piedāvājumi, produkta apraksti utt.), ko rādīt šim lietotājam.

Piemērs
“Siltie” apmeklētāji ar augstu gatavību pirkt var tikt iedalīti, piemēram, pēc “maksātspējas” līmeņiem (segments). Ja viena lietotāja uzvedība parāda, ka viņš ir “nejūtīgs” pret cenu, tad sistēma (ML) rādīs viņam saturu mājaslapā (produkta apraksti utt.), kas būs svarīgs tieši šim lietotājam – dārgākie produkti un konkrētie zīmoli vispirms, cena bez atlaides, pasvītros konkrētā produkta kvalitāti, papildinātas garantijas utt. Savukārt, ja otra lietotāja uzvedība parāda, ka cena viņam ir viens no vissvarīgākajiem izvēles parametriem, tad sistēma to ņems vērā un pielāgos reklāmu un saturu mājaslapā tieši šim lietotājam. Piemēram, rādīs lētākus produktus vispirms, akcentēs atlaidi utt.

Pateicoties mašīnmācīšanai, lietotāju sadalīšana pa grupām (segmentiem) un satura pielāgošana katrai grupai vairs neprasīs tik milzīgus programmēšanas resursus un būs pa spēkam daudziem interneta veikaliem. Jaunās tehnoloģijas kļūst pieejamākas un tas rada iespēju panākt augstāku reklāmas efektivitāti, nebūt tik uzbāzīgiem ar nesaistošiem piedāvājumiem un rādīt tieši to reklāmu un saturu mājaslapā, ko vēlas redzēt lietotājs.

Iepriekš minēto piemēru varēja pielietot arī bez mašīnmācīšanās. Vienīgā problēma, ka lietotāju grupu (segmentu) varētu būt neskaitāmi daudz, līdz ar to programmētājiem būtu jāparedz visi iespējamie varianti un jāparedz katram variantam savs pielāgots saturs. Finansiāli tas nav izdevīgi, jo ir jāpaveic milzīgs darba apjoms. Līdz ar to šobrīd daudzi uzņēmēji pasaulē izmanto ļoti ierobežotas pielāgota satura iespējas. Mašīnmācīšanās paņems daļu no programmētāju funkcijas uz saviem pleciem un darīs to, kas cilvēkam nav pa spēkam. Rezultātā reklāma un saturs mājaslapās būs saistošāki un pirkuma varbūtība pieaugs. Daudzi interneta veikali pasaulē jau aktīvi izmanto mašīnmācīšanās iespējas.

Tiesa gan jāpiezīmē, ka mašīnmācīšanās korekti var strādāt tikai pie lieliem datu apjomiem (liels interneta veikala apmeklējums).

Ja vēlaties iepazīties padziļinātāk ar mašīnmācīšanās iespējām, sazinieties ar iMarketings.lv ekspertu komandu welcome@imarketings.lv.

#3 Ad Blockers popularitāte augs

Nesaistošas un uzbāzīgas reklāmas rada lielus zaudējumus tādiem interneta milžiem kā Google un Facebook. Arvien vairāk lietotāju izmanto reklāmas bloķēšanas programmas (Ad Blocker), lai izvairītoes no reklāmas internetā. Pēc dažu ekspertu aplēsēm 2020. gadā tiks lejupielādētas vairāk nekā 100 mlj. programmas. 2016. gadā bija lejupielādētas 44 mlj. reklāmas bloķēšanas programmas.

Gan Google, gan arī Facebook aktīvi cīnās ar Ad Blocker funkcionalitāti, bet arī reklāmdevēji apzinās šo problēmu un meklē citas iespējas, kā sasniegt auditoriju. Viena no tām ir Influencer marketing izmantošana jeb viedokļu līderi. Un tā ir nākamā 2018. gada tendence.

#4 Strauji turpinās pieaugt viedokļu līderu mārketings (Influencer marketing)

Blogeru skaits turpinās strauji pieaugt, un pat nebūs brīnums, ja jau 2018. gadā darba devēji izsludinās vakances uz blogeru amatiem.

Daudzi uzņēmumi pietiekami sen praktizē Influencer mārketinga izmantošanu, jo tas jau ir pierādījis savu efektivitāti. Dati pārliecinoši rāda, ka cilvēki vairāk uzticas ekspertu padomiem vai sabiedrībā populāriem cilvēkiem nekā reklāmai.

Viedokļu līderu mārketings - Influencer mārketings

Šobrīd viedokļu līderiem sekotāju skaits YouTube un Facebook kanālos pārsniedz daudzu žurnālu un avīžu tirāžas. Tāpēc nav brīnums, ka uzņēmumi tik aktīvi vēlas izmantot šo iedarbīgu kanālu.

#5 Augs papildinātās realitātes izmantošana (Augmented Reality)

Uzņēmēji meklē arvien jaunas efektīvas iespējas, kā var prezentēt un pasniegt savu produktu internetā. Papildinātā realitāte ir lielisks veids, kā var to izdarīt.

Piemēram, pērkot skapi, Jūs vēlētos saprast, kā viņš izskatīsies istabā. Šobrīd tas ir sarežģīti —  jāpieaicina dizaineri, jāvizualizē idejas un jāsamaksā par pakalpojumu. Vai arī to var nedarīt un vienkārši ticēt, ka skapis labi iederēsies istabā. Vairākas kompānijas pasaulē jau šobrīd piedāvā inovatīvu risinājumu, kas strauji iekaro popularitāti: pateicoties papildinātajai realitātei, daži mēbeļu tirgotāji piedāvā iespēju “ievietot” šo skapi nepieciešamajā istabā pirms iegādāties. Jums tikai nepieciešams ieslēgt mobilā telefona kameru un pavērst to pret vietu, kur vēlaties ievietot skapi.

Pateicoties priekšrocībām, ko sniedz papildināta realitāte, tās iespējas sāk izmantot arvien vairāk uzņēmumu visā pasaulē.

Spēle PokemonGo ir viens no papildinātās realitātes piemēriem.

Par šim piecām digitālā mārketinga tendencēm paspējām izrunāt atvēlētajā ētera laikā. Bet tendenču ir vairāk. Mūs sagaida daudz interesantu un aizraujošu notikumu 2018. gadā. Sekojiet līdzi iMarketings.lv bloga jaunumiem! ☺

Un ja vēlaties paaugstināt sava digitāla mārketinga efektivitāti, labprāt palīdzēsim to izdarīt. (welcome@imarketings.lv)

Tev varētu interesēt arī: