Kā Facebook nosaka mūsu intereses un kā tas var palīdzēt uzņēmējiem veidojot reklāmu?

Neapšaubāmi viena no spēcīgākajām Facebook pusēm reklāmdevēju acīs ir iespēja smalki un precīzi atlasīt mērķauditoriju. Droši vien katrs kurš kaut reizi ir mēģinājis veidot reklāmu vai vismaz uzspiedis pogu Boost post, ir pamanījis, ka Facebook ļauj atlasīt auditoriju ne vien pēc vecuma, dzimuma un dzīvesvietas, bet arī pēc interesēm un uzvedības.
Cik daudzi no mums ir aizdomājušies, kā tad Facebook nosaka, konkrētā indivīda intereses? Vecumu un dzimumu cilvēks vairāk vai mazāk ir spiests norādīt. No kā rodas Facebook priekšstats par to, kas mūs interesē?

Kāpēc Facebook interesē mūsu intereses?
Facebook mērķis ir izvēlēties visatbilstošāko un saistošāko saturu, ko rādīt Jaunumu Plūsmā (News Feed). Algoritms izvēlas labāko saturu no vairākiem tūkstošiem potenciālo stāstu, kas varētu parādīties jūsu Jaunumu Plūsmā katru dienu, un parāda to pirmajās vietās, ko lietotājs aplūko. Jo vairāk lietotājam interesantu un atbilstošu saturu Facebook atspoguļos jo vairāk cilvēki nāks atpakaļ uz Facebook un pavadīs tur ilgāku laiku, nodrošinot lietotājiem pozitīvu pieredzi un iespēju komunicēt, kā arī ļaujot gūt ienākumus no reklāmām, kas tiek integrētas Jaunumu Plūsmā.

Intereses
Protams, daļu interešu cilvēki savā profilā bieži vien norāda paši, piemēram, sākot sekot kādai Facebook biznesa lapai, slavenībai vai domubiedru grupai. To ir iespējams apskatīt sadaļā MORE (savā Facebook profilā). Par šīm interesēm viss ir skaidrs.

Taču pat tad, ja lietotājs nebūs norādījis nevienu interesi, nesekos nevienai lapai, Facebook algoritms uzkrās informāciju, sekojot tam, ko cilvēks dara šajā sociālajā portālā.
Kur Facebook “paslēpis” informāciju par mūsu uzkrātajām interesēm?

Kur atrast uzkrātās intereses? 
Patiesība ir tāda, ka neviens ārpus Facebook 100% nezina, kā darbojas Facebook algoritms . Skaidri zināms ir tas, ka lietotājam nav obligāti acīmredzami jāiesaistās ar saturu Jaunumu Plūsmā (News Feed), lai Facebook piefiksētu, ka saturs jums ir bijis interesants. Facebook ņem vērā arī laiku, kas ir pavadīts aplūkojot ziņu. FACEBOOK ALGORITMS SKENĒ KATRU DARBĪBU, KAS TIEK VEIKTA, UZTUROTIES PORTĀLĀ.


Lai aplūkotu uzkrāto informāciju, atliek ieiet saitē >>> facebook.com/ads/preferences .Dari to, kamēr esi ielogojies savā Facebook profilā, pretējā gadījumā neko neredzēsi.

Ekrānšāviņā var redzēt intereses, ko Facebook noteicis pēc lietotāja uzvedības portālā un apkopojis dažādās kategorijās. Atkarībā no lietotāja uzvedības kategoriju apjoms var atšķirties, šīs intereses var noņemt, attēla uzklikšķinot uz krustiņa (parādās, kad peles kursors atrodas uz attiecīgās intereses), taču tās arī pastāvīgi atjaunojas un uzkrājas atkārtoti.

Šeit redzamas gan intereses, ko Facebook noteicis samērā precīzi, gan arī intereses, kuras grūti nosaukt par veiksmīgi atlasītām. Piemēram, sadaļā “Bizness un industrija” intereses diezgan precīzi atspoguļo konkrētā cilvēka darba sfēru, taču intereses sadaļā “Dzīvesstils un kultūra” var būt arī diezgan vispārīgas un neko neizsakošas, piemēram, – laime, kultūra, vēlmes.

Kāpēc tas ir svarīgi?

Facebook pielāgo lietotāja Jaunumu Plūsmu (News Feed) katram konkrētajam indivīdam, balstoties uz uzkrāto informāciju, kārtojot to tā, kā algoritms uzskata par optimālāko variantu – no svarīgākās uz mazsvarīgāko. Tātad, piemēram, ja cilvēks aktīvi sekos līdzi kādai biznesa lapai (Like, Share, komentāri) un lasīs rakstus, šīs lapas saturs lietotāja Jaunumu Plūsmā parādīsies vairāk kā citu lapu saturs, kuram lietotājs, seko, taču tik aktīvi neiesaistās ar to saturu.
Reklāmas tiek izrādītas tieši pēc tāda paša principa, kā pārējais saturs Facebook – algoritms atlasa katram konkrētajam lietotājam atbilstošākās reklāmas, ņemot vērā gan paša lietotāja norādītās intereses viņa profilā, gan Facebook uzkrāto informāciju par katru lietotāju. Tāpēc, veidojot reklāmas kampaņu, ir svarīgi rūpīgi, bet arī uzmanīgi atlasīt intereses, ņemot vērā, ka tās ne vienmēr ir precīzas.

SECINĀJUMI
Apskatot, kādas intereses Facebook ir savācis par konkrēto lietotāju, var secināt, ka:

  • Facebook algoritms var diezgan precīzi noteikt aptuveno cilvēka nodarbošanos un interešu sfēru;
  • Facebook ievāc un uzkrāj informāciju arī par lietotāju vaļaspriekiem, ģimenes stāvokli, redzētajām filmām, izlasītājām grāmatām, slavenībām, kuras konkrēto cilvēku interesē, utt.
  • Atlasot mērķauditoriju, jāiekļauj ne tikai demogrāfiskie dati, bet arī jānorāda mērķauditorijas intereses, tā būs iespējams sasniegt tieši tos cilvēkus, kuriem uzņēmuma produkts vai pakalpojums varētu būt interesants un nepieciešams. Aprobežojoties tikai ar auditorijas atlasi pēc dzimuma, vecuma un lokācijas, mēs neizmantojam visas Facebook segmentācijas iespējas un reklāmas potenciālu.