Meklēšanas pieprasījumu analīze: cilvēki sākuši mazāk interesēties par [aliexpress] un pārslēgušies uz vietējiem interneta veikaliem. Interese pēc [dezinfekcijas līdzekļi] pieauga par 10244%, pēc [tualetes papīrs] par +519%

Turpinot martā iesākto izpēti par cilvēku intereses izmaiņām COVID-19 laikā, esam izpētījuši jaunākos datus un secinājuši, pēc kā cilvēkiem bija vislielākais intereses pieaugums un samazinājums martā. 

Meklēšanas pieprasījumu samazinājums Google meklētājā pēc [aliexpress] (-33% pret martu 2019) un [ebay] (-33% pret martu 2019) var norādīt uz to, ka cilvēki vairs nav droši par piegādi un var pārslēgt savu uzmanību uz vietējiem interneta veikaliem. Iespējams tieši tagad vairākiem vietējiem interneta veikaliem ir labākais laiks. Kā viens no intereses samazināšanās iemesliem, protams,  varētu būt pirktspējas samazinājums, bet vairākiem Latvijas interneta veikaliem šobrīd ir zelta laiki (strauji pieaug online tirdzniecības apjomi). Līdz ar to Latvijas uzņēmējiem būtu svarīgi pēc iespējas ātrāk sagatavoties un uzsākt online tirdzniecību. Tagad ir labākais laiks, jo tirdzniecība internetā var ne tikai palīdzēt pārdzīvot krīzi, bet arī operatīvi uzkrāt klientu datubāzi, kas ir milzīga vērtība e-komercijā (e-pasta mārketingam utt.). 

Interneta veikali, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Marts un aprīlis skaidri parādīja, ka dažās nozarēs pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Tā, piemēram, esam konstatējuši iespaidīgu intereses kāpumu pēc [barbora] (+511% pret feb 2020), [nuko] (+403% pret feb 2020), [rimi] (+123% pret feb 2020). Visdrīzāk jau pavisam drīz mēs redzēsim vairākus jaundibinātus mazus uzņēmumus, kas vēlēsies izmantot situāciju savā labā un pacīnīties par klientu, kuru šobrīd nevar apkalpot lielie uzņēmumi. Šobrīd tam arī ir īstais laiks, un tieši šobrīd klienti ir mazāk prasīgi pret detaļām, kas bija tik svarīgas pirms krīzes laika.

Pārtikas piegāde, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Arī aptiekas gūst papildu labumu no pastiprinātās intereses. Pieaugums ir visām populārākajām aptiekām: [internetaptieka.lv] (+235% pret mar 2019), [azeta] (+124% pret feb 2020. Piezīme: Azeta datus pret Mar-19 skatīties nav korekti, jo interneta veikals tika palaists rudenī 2019. gadā), [apotheka] (+123% pret mar 2019), [mēness aptieka] (+124% pret mar 2019). Daudzi medikamenti arī kļuvuši ļoti populāri. Piemēram, interese pat atslēgvārdu [paracetamols] Google meklētājā pieaugusi par 421%. Tiesa gan šajā nozarē operatīvi noorganizēt biznesu jaundibinātiem uzņēmumiem nesanāks, jo medikamentu nozare ir reglamentēta. 

Interneta aptiekas, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Pavadot vairāk laika mājās, daudzi cilvēki ķērušies klāt droši vien sen gaidītajiem remontdarbiem. Šo tendenci skaidri parāda pieprasījumu kāpums Google meklētājā pēc būvniecības veikaliem: [Kurši.lv] (+83% pret mar 2019), [Ksenukai] (+50% pret mar 2019), [Depo] (+49% pret mar 2019), [Cenuklubs] (+22% pret mar 2019). Visdrīzāk, lielākais zaudētājs šajā kategorijā ir Depo, kas nav paspējis izveidot savu interneta veikalu. 

Būvniecība, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Lielu intereses pieaugumu martā esam konstatējuši ziņu portāliem un bankām: [SEB] (+83% pret mar 2019), [Luminor] (+49% pret mar 2019) un [Citadele] (+49% pret mar 2019). Meklējumu skaits pēc [Swedbank] ir bijis nemainīgs. Viens no iemesliem, kāpēc pieauga interese pēc bankām, ir tas, ka cilvēki sākuši aktīvi interesēties par kredītbrīvdienām, esošā kredīta nosacījumiem un citiem krīzes laikā aktuāliem jautājumiem. Savukārt, ziņu portālu apmeklējums šajā laikā, visticamāk, sasniedz augstākos rekordus, jo meklējumi būtiski pieaug: [delfi] (+82% pret feb 2020), [tvnet] (+122% pret feb 2020). Bez tā visā Latvijā populāri portāli spējuši piesaistīt vēl vairāk auditorijas. Bet iedzīvotāji interesējas ne tikai par Latvijas ziņām. Būtisku kāpumu piedzīvoja pieprasījums pēc ziņām no ārzemēm: [cnn] (+124% pret feb 2020), [bbc] (+83% pret feb 2020), [euronews] (+175% pret feb 2020). Bet diez vai ziņu portāli šajā gadījumā var svinēt uzvaru, jo daudzi reklāmdevēji šobrīd piesardzīgi skatās uz reklāmas izvietojumu ziņu portālos, jo pārsvarā visas ziņas ir par COVID-19 un ne katrs uzņēmējs vēlas rādīt savu reklāmu blakus šādām ziņām. 

Zinu portāli, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Izskatās, ka cilvēki vairāk sākuši ne tikai remontēt, bet arī skatīties filmas, spēlēt online spēles un online kazino. Piemēram, pēc [netflix] ir +124% meklējumu pieaugums (pret martu 2019). Kā arī pieaugumi ir novērojami [shortcut] (+50%), [lmt straume] (+49%), [olybet] (+49%) un [online games] (+175%). 

Video spēles, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Likumsakarīgi martā turpinājusi pieaugt arī interese par atslēgvārdiem [tualetes papīrs] (+519% pret marts 2019), [griķi] (+303%), [sejas maskas] (2421%), [dezinfekcijas līdzekļi] (+10244%) un [roku dezinfekcijas līdzekļi] (+38614%).  

Ikdienas produkti, meklēšanas pieprasījumu dinamika Google meklētājā

Lai ņemtu vērā sezonalitāti, “iMarketings.lv” ir pārbaudījis meklēšanas pieprasījumus ne tikai 2020. gada martā attiecībā pret šā gada februāri, bet arī 2020. gada martu pret 2019. gada martu. “iMarketings.lv” ir izpētījis datus par konkrētiem atslēgvārdiem, un nav korekti attiecināt izpētes rezultātus uz atsevišķām nozarēm. Atslēgvārdi tika izvēlēti pēc nejaušības principa. Atslēgvārdu izpēte tika veikta ar “Keyword Planner” palīdzību. Visi dati par meklēšanas pieprasījumu skaitu ir šī rīka sniegti dati. “iMarketings.lv” neapgalvo, ka meklēšanas pieprasījumu samazinājumu/pieaugumu ietekmējusi tikai un vienīgi situācija ar “Covid-19”. Iemesli varētu būt dažādi/ vairāki.